زبان برنامه نویسی پایتون
نوشته شده توسط : مهراب مدیری

 

شرح

این یک زبان چند پارادایمی است که اهداف اصلی خود را دارد: پویایی ، سادگی و انعطاف پذیری. این از الگوی شی گرا ، برنامه نویسی ساخت یافته و بسیاری از ویژگی های برنامه نویسی کاربردی و بازتابی پشتیبانی می کند.

 

بلافاصله قابل تشخیص ویژگی های پایتون متغیرهای تایپ نشده و استفاده از تورفتگی برای نحو مشخصات به جای پرانتزهای متداول است.

 

از دیگر ویژگیهای متمایز ، بارگذاری بیش از حد اپراتورها و توابع از طریق نمایندگان ، وجود مجموعه ای غنی از انواع اساسی و توابع و کتابخانه های استاندارد ، نحوهای پیشرفته مانند برش و درک لیست است.

 

کنترل نوع قوی است (تایپ قوی) و در زمان اجرا (تایپ پویا) انجام می شود: یک متغیر ظرفی است که برچسب (نام) به آن مرتبط است که می تواند در طول عمر خود حتی با انواع مختلف با ظروف مختلف همراه باشد. سیستم جمع آوری زباله برای آزاد سازی خودکار و بازیابی حافظه کاری بخشی از پایتون است.

 

پایتون شباهت زیادی به پرل دارد ، اما طراحان آن یک نحو اساسی و یکنواخت تر را با هدف بهبود خوانایی کد انتخاب کرده اند. به طور مشابه با Perl ، این زبان اغلب به عنوان یک زبان برنامه نویسی طبقه بندی می شود ، اما اگرچه برای نوشتن اسکریپت های سیستم مفید است ، به عنوان مثال جایگزین bash ، تعداد زیادی کتابخانه موجود و سهولت استفاده از زبان برای نوشتن نرم افزار مدولار نیز هست. طرفدار توسعه برنامه های بسیار پیچیده است.

 

سایر خصوصیات

اگرچه پایتون به عنوان یک زبان تفسیر شده در نظر گرفته می شود ، اما در واقع کد منبع مستقیماً به زبان ماشین تبدیل نمی شود. در حقیقت ، ابتدا از یک مرحله پیش تدوین در bytecode عبور می کند ، که تقریباً همیشه پس از اولین اجرای برنامه مجدداً مورد استفاده قرار می گیرد ، بنابراین از هر بار تفسیر مجدد منبع و بهبود عملکرد جلوگیری می شود. علاوه بر این ، توزیع برنامه های پایتون به طور مستقیم در bytecode ، جستجوی کامل مرحله تفسیر توسط کاربر نهایی و به دست آوردن برنامه های پایتون سورس بسته امکان پذیر است.

 

منوی کشویی که از طریق آن می توانید برنامه را با کلیک روی "Run Module" یا با میانبر F5 از ویندوز 10 به بعد اجرا کنید.

مانند زبان Lisp و برخلاف Perl ، مفسر Python همچنین از یک حالت کاربر تعاملی (REPL) پشتیبانی می کند که از طریق آن می توانید کد را مستقیماً از یک ترمینال وارد کنید ، و نتیجه را بلافاصله نمایش دهید.

 

 

نمونه برخی از کدهای منبع نوشته شده با Python IDLE 3.8.5

بعلاوه ، مفسر پایتون در کتابخانه استاندارد موجود است ، بنابراین مانند بسیاری از زبانهای دیگر تفسیر شده ، ممکن است رشته های دلخواه در زمینه فعلی ارزیابی شوند. همچنین می توان زمینه کاملاً متفاوتی را به مفسر منتقل کرد ، به صورت لیستی شامل لیست نمادهای تعریف شده.

 

پایتون همچنین دارای یک چارچوب تست واحد است که از توسعه آزمایشات واحد خودکار پشتیبانی می کند.

 

کارایی

در مقایسه با زبانهای کامپایل شده تایپ شده ثابت ، مانند C ، سرعت اجرا یکی از نقاط قوت پایتون نیست [4] ، خصوصاً در محاسبات ریاضی. علاوه بر این ، برنامه فقط بر روی یک هسته استوار است و چند رشته فقط در سطح انتزاعی وجود دارد. پسوندی وجود داشت ، Psyco [5] ، که توسعه آن در سال 2012 به پایان رسید ، که نوعی کامپایلر JIT بود و می توانست برخی از انواع کد ، به ویژه اجرای الگوریتم ها را به میزان قابل توجهی با هزینه افزایش حافظه استفاده شده ، تسریع کند. یک پروژه فعلی و فعال توسعه یافته برای بهبود عملکرد کد پایتون با یک کامپایلر JIT PyPy است [6].

 

پایتون به شما امکان می دهد تا به راحتی از مانع عملکرد خالص عبور کنید: در واقع نوشتن پسوند در C یا C ++ و سپس استفاده از آن در پایتون نسبتاً ساده است ، بنابراین از سرعت بالای زبان که فقط در قسمت های موجود در که در واقع از آن استفاده می کند و در عوض از قدرت و تطبیق پذیری پایتون برای بقیه نرم افزارها استفاده می کند .

 

https://it.wikipedia.org/wiki/Python

 




:: بازدید از این مطلب : 872
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: